Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

There is no political solution
To our troubled evolution
Have no faith in constitution
There is no bloody revolution

We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world

Our so-called leaders speak
With words they try to jail you
They subjugate the meek
But it's the rhetoric of failure

We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world

Where does the answer lie?
L
iving from day to day
If it's something we can't buy
There must be another way

We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world

‘Spirits in the Material World’, The Police, 1981

Spirits in the Material World

Om nader tot goden en geesten te komen is de mens van oudsher afhankelijk van de bemiddeling van de architectuur. Kerken, moskeeën, synagogen en tempels geven vorm aan ontmoetingen met het onbekende, het goddelijke, en deze ontmoetingen worden gezien als legitieme processen waarin onze geloofssystemen worden versterkt door maatschappelijke en politieke krachten.

Geesten maken deel uit van het weefsel, de verhalen en het dagelijks leven van de stad en worden op veel plaatsen ter wereld beschouwd als gelijkwaardige en rechtmatige bewoners. Toch leidt hun vermeende aanwezigheid onder bepaalde omstandigheden tot de consensus dat het op een bepaalde plaats ‘spookt’. In sommige gemeenschappen blijven de geesten van personen die op gewelddadige wijze om het leven zijn gekomen achter in de woning die zij tijdens hun leven bezaten, met als gevolg dat de nieuwe bewoners met onmetelijk veel tegenslagen te kampen krijgen. Zodoende kan de aanwezigheid van geesten er niet alleen voor zorgen dat een woning leeg blijft staan, maar ook de waarde ervan doen dalen. Een ‘spookappartement’ kan de prijs van alle appartementen op dezelfde verdieping, van de appartementen erboven en eronder en zelfs van het hele gebouw laten zakken. Doordat ze de prijs van woningen tussen de 20 en 30 procent onder het gemiddelde kunnen laten zakken, spelen geesten soms een onvoorspelbare, verstorende rol in oververhitte vastgoedmarkten zoals die van Hong Kong, waar banken soms zelfs weigeren hypotheken te verlenen voor ‘spookvastgoed’. Geesten, geruchten en de logica van geld en vastgoed geven samen vorm aan het imago en de markt voor de architectuur van de hedendaagse woning.

Spirits in the Material World verkent een niet gemakkelijk te verklaren of te begrijpen aspect van de architectuur – dat van de relatie tussen de geestelijke en materiële wereld. De door kunstenaar Heman Chong ontworpen installatie en het publieke programma gaan over ruimten die duister zijn, de onderwereld inglijden, plaatsen waar aswangs, hantus, jinns, yōkai en andere, naamloze geesten rondwaren.

Tentoonstelling

Spirits in the Material World van kunstenaar Heman Chong gaat over ruimten die in de schemering liggen, duister zijn, de onderwereld inglijden. Plaatsen waar aswangs, hantus, jinns, yōkai en andere, naamloze geesten rondwaren.

In Het Nieuwe Instituut vouwt Chong drie verschillende situaties samen tot één fysiek patroon. De eerste is een volledig functionerende boekhandel die een honderdtal titels op voorraad heeft, variërend van boeken met zogenaamd solide en logische adviezen voor vastgoedinvesteringen tot boeken met spookverhalen. Deze boekhandel verkent het koude, harde huis van het late kapitalisme waarin alles, inclusief het ongrijpbare, kan worden gecommodificeerd en gemobiliseerd om winst te maken.

De tweede situatie is een toevallige ontmoeting met een man genaamd Teo, een mysterieuze Singaporese makelaar die beweert een ‘spokenfluisteraar’ te zijn. De kunstenaar heeft deze Teo ingehuurd om te communiceren met een geest die weigerde een leegstaand perceel te verlaten waarop ooit het Rochor Centre, een iconische brutalistische volkshuisvestingswijk, stond. Transcripties van dit gesprek lopen mee met een bouwkundige video over het Rochor Centre; de overblijfselen van het gebouw, dat is gesloopt en vergeten, zijn gefilmd door de kleine openingen van een tijdelijk rond het terrein geplaatst hek.

Het derde onderdeel van de tentoonstelling is een publieksprogramma met onder meer de vertoning van door de kunstenaar geselecteerde horrorfilms. Het programma bestaat uit een vertoning van Dark Water op 10 oktober, The Others op 31 oktober en A Ghost Story op 5 december.

Spirits in the Material World is samengesteld door Marina Otero Verzier (Directeur Onderzoek bij Het Nieuwe Instituut). De titel van de tentoonstelling is afgeleid van een nummer van de band The Police dat in 1981 verscheen op het album Ghost in the Machine.

Opening

Op 10 oktober gaan Heman Chong en Marina Otero Verzier tijdens een informele opening nader in op Spirits in the Material World.

Heman Chong

Heman Chong is een kunstenaar wiens werk zich afspeelt op het raakvlak van beeld, performance, het geschreven woord en hun context. Soms verbeeldt hij, soms ondervraagt hij en soms grijpt hij in in infrastructuren als alledaagse politieke media. Zijn werk is onder meer te zien geweest tijdens solotentoonstellingen bij het Swiss Institute New York, Art in General, het Artsonje Center, het Rockbund Art Museum en de South London Gallery. Chong is mededirecteur en oprichter (met Renée Staal) van The Library of Unread Books die bestaat uit gedoneerde boeken die nooit door de donateurs gelezen zijn. Momenteel werkt hij aan zijn roman The Book of Drafts, die in 2020 bij Polyparenthesis zal verschijnen.

datum
10/10/2019
tot
31/12/2019
taal
Engels
 
locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam

toegang

Free

Marina Otero Verzier
Klaas Kuitenbrouwer, Katia Truijen, Marten Kuijpers, Anastasia Kubrak
k.truijen@hetnieuweinstituut.nl
Alex Walker