Accepteer cookies om deze inhoud in te laden.

There is no political solution
To our troubled evolution
Have no faith in constitution
There is no bloody revolution

We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world

Our so-called leaders speak
With words they try to jail you
They subjugate the meek
But it's the rhetoric of failure

We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world

Where does the answer lie?
L
iving from day to day
If it's something we can't buy
There must be another way

We are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world
Are spirits in the material world

‘Spirits in the Material World’, The Police, 1981

Spirits in the Material World

Door de eeuwen heen heeft men structuren opgericht om nader bij goden en geesten te komen; daarvan zijn kerken, tempels, synagogen en moskeeën de meest in het oog springende. Als we deze werktuigen binnengaan, betreden we het rijk van het onbekende, het goddelijke, en zoeken we eenwording met krachten die groter zijn dan wijzelf. Dit is een legitiem proces waarin onze geloofssystemen worden versterkt door maatschappelijke en politieke krachten.

Tot op de dag van vandaag zijn geesten overal ter wereld verweven met het dagelijkse leven en worden ze beschouwd als gelijkwaardige en rechtmatige bewoners van binnen- en buitenruimtes. Toch is de vreemde niet altijd welkom. In sommige gemeenschappen blijven de geesten van personen die op gewelddadige wijze om het leven zijn gekomen in de woning die zij tijdens hun leven bezaten en zorgen zij voor onmetelijk veel tegenslagen voor de nieuwe bewoners.

In dergelijke omstandigheden kan de aanwezigheid van geesten er niet alleen voor zorgen dat een woning leeg blijft staan, maar ook de waarde kan dalen. Een 'spookappartement' kan de prijs verlagen van alle appartementen op dezelfde verdieping, van de appartementen erboven en eronder en zelfs van het hele gebouw. Doordat de prijs van deze woningen tussen de 20 en 30 procent onder het gemiddelde kan zakken, spelen geesten soms een onvoorspelbare, verstorende rol in oververhitte vastgoedmarkten zoals die van Hong Kong, New York en Dubai. Banken weigeren soms zelfs hypotheken voor ‘spookvastgoed’ te verlenen.

Tentoonstelling

In Spirits in the Material World reflecteert kunstenaar Heman Chong op ruimtes in dat grijze gebied, duistere ruimtes, ruimtes die de onderwereld inglijden. Het zijn plaatsen die worden achtervolgd door aswangs, hantus, jinns, yōkai en andere, naamloze geesten. In de tentoonstelling in Het Nieuwe Instituut worden drie verschillende situaties samengevouwen tot één fysiek patroon.

De eerste is een volledig functionerende boekhandel die een honderdtal titels op voorraad heeft, variërend van (meestal vreselijk slecht geschreven) boeken met zogenaamd solide adviezen om verstandig te investeren in onroerend goed tot boeken vol (al even vreselijk slecht geschreven) spookverhalen. Dit is een boekhandel die het koude, harde huis van het late kapitalisme verkent waarin uit alles, inclusief het ongrijpbare, winst geslagen kan worden.

De tweede situatie is een toevallige ontmoeting met een man genaamd Teo, een mysterieuze Singaporese makelaar die beweert een ‘spokenfluisteraar’ te zijn. De kunstenaar huurde deze meneer Teo in om te communiceren met een geest die weigert een leeg perceel te verlaten waarop ooit het Rochor Centre, een iconische brutalistische volkshuisvestingswijk, stond. Transcripties van dit gesprek worden gebruikt als een script waarvan de tekst meeloopt met een video over het Rochor Centre; de overblijfselen van het gebouw, dat is gesloopt en vergeten, zijn gefilmd door de kleine gaatjes van een tijdelijk rond het terrein geplaats hek.

Het derde is een publieksprogramma met een horror filmprogramma samengesteld door Heman Chong.

Deze drie onderdelen worden in Spirits in the Material World samengebracht om verhalen die niet gemakkelijk te verklaren of te begrijpen aspecten van de architectuur definiëren – de relatie tussen de geestelijke en materiële wereld. Chong onderzoekt hoe een gebeurtenis een gerucht wordt, die op zijn beurt een angst heeft aangewakkerd waardoor bepaalde plekken als 'vervloekt' of 'bezeten' worden bestempeld. Geesten, geruchten en de logica van geld en vastgoed geven zo samen vorm aan verbeelding en de huizenmarkt.

Spirits in the Material World is samengesteld door Marina Otero Verzier (Director of Research, Het Nieuwe Instituut). De titel van de tentoonstelling is afgeleid van een nummer van de band The Police dat in 1981 verscheen op het album Ghost in the Machine.

Heman Chong

Heman Chong is een kunstenaar wiens werk zich afspeelt op het raakvlak van beeld, performance, het geschreven woord en hun context. Soms verbeeldt hij, soms ondervraagt hij en soms grijpt hij in in infrastructuren als alledaagse politieke media. Zijn werk is onder meer te zien geweest tijdens solotentoonstellingen bij het Swiss Institute New York, Art in General, het Artsonje Center, het Rockbund Art Museum en de South London Gallery. Chong is mededirecteur en oprichter (met Renée Staal) van The Library of Unread Books die bestaat uit gedoneerde boeken die nooit door de donateurs gelezen zijn. Momenteel werkt hij aan zijn roman The Book of Drafts, die in 2020 bij Polyparenthesis zal verschijnen.

datum
10/10/2019
tot
31/12/2019
taal
Engels
 
locatie

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam

toegang

Free

Marina Otero Verzier
Klaas Kuitenbrouwer, Katia Truijen, Marten Kuijpers, Anastasia Kubrak
k.truijen@hetnieuweinstituut.nl
Alex Walker